Паливозаправники новітньої модифікації для війська від вінничан

 Березень 16, 2018

5543_p_18_img_0001_1Вперше за роки незалежності України ДП «45-й експериментально-механічний завод» отримало державне замовлення на виготовлення і поставку нової техніки для українського війська

Тривалий час завод, який до розпаду СРСР спеціалізувався на випуску автоцистерн та заправників пального, перебував на межі банкрутства. Лише внесення 1998 року цього заводу до переліку підприємств, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки України, не дозволило йому остаточно зникнути з економічної мапи України. Втім до самого початку російської агресії обсяги виготовленої тут продукції залишалися незначними проти 80-х років минулого століття. І от з початком 2014 року тут усе кардинально змінилося

— Для нас доволі складними були 2014 і 2015 роки, — розповідає директор ДП «45-й Експериментально-механічний завод» Микола Чумак. — 2014 року ми спільно з ПАТ «АвтоКрАЗ» завершували роботу над виконанням міжнародного контракту на постачання 209 паливозаправників для Єгипту. Ця угода дозволила нам уникнути економічного краху підприємства. Водночас ми не могли відмежуватись і від проблем, в яких опинилася наша країна на тлі російської агресії. Довелося мобілізувати всі наявні ресурси.

Фактично із перших днів війни на Донбасі підприємство розпочало відновлення і ремонт техніки та військового майна Збройних Сил України. Так, уже в липні заводчани передали до війська перші з 70 відремонтованих автозаправників. Загалом до кінця 2014 року в інтересах Міноборони тут відновили понад 210 одиниць автомобільної техніки. Ще понад 90 автоцистерн — протягом трьох наступних років. Одночасно на заводі почали проектувати перспективну техніку — паливозаправники на шасі МАЗ-5309 та автоцистерни на базі МАЗ-4370…

Але війна на Сході країни змусила підприємство взятись і за ремонт та відновлення нетипової для вінничан броньованої техніки — БТР-60 та БТР-80, КрАЗ «Спартан» та БРДМ-2, виготовлення протикумулятивних екранів для бронетранспортерів тощо. Були й зовсім нестандартні розробки. Приміром, машина вогневої підтримки піхоти «Джокер» (переобладнаний БТР-80, озброєний чотирма гранатометами СПГ-9), яку передали одній з частин Національної гвардії України, що виконувала завдання на Донбасі. Або пересувна лазня з резервуаром на чотири тонни води й дров’яною піччю, експериментальний житловий модуль на шість осіб, що може використовуватися як мобільний блокпост тощо.

5543_p_18_img_0002_3— 2016 року Міністерство оборони України поставило перед вітчизняною «оборонкою» завдання модернізувати майстерні для ремонту бронетехніки — ТРМ-80 і МТО-80, — розповідає інженер-технолог 1-ї категорії Геннадій Вітюк. — Оскільки жодне із підприємств «Укроборонпрому» раніше такого не робило, цю справу доручили саме нам. Ми отримали кілька одиниць цієї техніки. Фактично — порожні кунги на базі шасі ЗіЛ-131. Нам належало провести капітальний ремонт автомобільної бази, а також опрацювати перелік необхідного обладнання майстерень відповідно до специфіки їхньої роботи і змонтувати його. Загалом ми розробили майже 1,5 тисячі сторінок технічної документації — всі необхідні креслення, описи, інструкції з експлуатації тощо.

Сьогодні роботи над проектом вийшли на завершальний етап. Невдовзі одну з майстерень — станцію з обслуговування акумуляторних батарей буде представлено військовим. Як зазначили на заводі, машина здатна одночасно заряджати 36 акумуляторів для бронетехніки і може працювати як від мережі, так і автономно. Вона укомплектована економним дизель-генератором бельгійського виробництва. А от розподільна апаратура та все внутрішнє обладнання — суто вітчизняне (частина приладів виготовлена на підприємстві в Могилеві-Подільському, що на Вінниччині). У комплекті майстерні є намет для облаштування робочого місця в польових умовах і навіть гамаки для відпочинку персоналу, для яких усередині кунга передбачено спеціальні кріплення.

На черзі — доведення решти майстерень для ремонту техніки, зварювальних та інших робіт. За словами керівництва заводу, вже цього року підприємство здатне виготовити від 15 до 20 одиниць такої техніки.

Що ж стосується профільної продукції 45-го ЕМЗ, то, як «Народна армія» вже повідомляла, наприкінці лютого 2018 року Збройним Силам України було передано п’ять паливозаправників, виготовлених на базі повнопривідного автомобіля КрАЗ-63221 із двигуном західного виробництва. Техніка оснащена цистерною об’ємом 12 тисяч літрів, розділеною на два відсіки, що дозволяє перевозити відразу два види пального. Крім того, машина обладнана двома вузлами подачі пального і може одночасно заправляти дві одиниці техніки.

— Над її розробкою служба головного конструктора нашого підприємства почала працювати ще 2015 року, — розповідає директор заводу Микола Чумак. — За кілька минулих років ми адаптували техніку до вимог Міноборони, а також пройшли всі процедури, які передбачає Положення про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти. Нещодавно перші паливозаправники відповідно до угоди, підписаної минулого року, відправлено у війська. Загалом до кінця цього року плануємо виготовити ще шість таких автівок.

Втім, як додав директор підприємства, цифра ця не остаточна. Зі збільшенням фінансування оборонних замовлень у вінничан запитали, яку кількість машин АЦ-12–63221 вони додатково зможуть виготовити протягом 2018 року.

— Попри серйозне завантаження підприємства, цього року ми зобов’язалися відшукати можливість та зібрати ще мінімум 10 одиниць такої техніки, — наголосив Микола Федорович. — Також до кінця року на потужностях заводу буде модернізовано ще 30 одиниць техніки для перевезення пального. Продовжимо виготовлення техніки і для Національної гвардії. 2018 року, як і минулого, НГУ отримає 20 паливозаправників ТЗ-8А.

Ще одна новинка, над якою зараз працюють конструктори й інженери заводу, — паливозаправники для малої авіації.

Варто зазначити, що за кілька останніх років при створенні нових зразків та модернізації старої техніки радянського виробництва тут зуміли повністю відмовитися від використання російських деталей.

Сьогодні левова частина обладнання виготовляється на вітчизняних заводах. Зокрема проблему із паливними лічильниками для нових заправників допомогли розв’язати фахівці Ямпільського приладобудівного підприємства, які розробили цей виріб. Тож після завершення випробування там буде налагоджено його серійне виробництво.

Андрій ЯЦИК, «Народна армія»

Схожi записи: