Роз’яснення основних положень Закону України “Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях”

 Березень 13, 2018

extra_large24 лютого 2018 року набув чинності Закон України від 18 січня 2018 року за № 2268-VIII “Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях”.

Закон має на меті визначити особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях.

Закон передбачає, зокрема:
– визначення поняття тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, їх правового статусу, правовий режим на зазначених територіях та заходи із захисту громадян, що проживають на тимчасово окупованих територіях (ст.ст. 1,2);
– визначення правової основи та цілей державної політики, основних напрямків захисту прав і свобод громадян та заходів із забезпечення державного суверенітету України над тимчасово окупованими територіями Донецької та Луганської областей (ст.ст. 3-6,7,11);
– ведення поряд із поняттям «антитерористична операція» поняття «заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях», чітке визначення кола суб’єктів, котрі приймають участь у цих заходах, а також їх права (ст.ст. 7-8, 12);
– законодавче забезпечення передачі управління проведенням АТО від АТЦ при СБУ до Збройних Сил України шляхом введення посади Командувача об’єднаних Сил, який через Об’єднаний оперативний штаб здійснює керівництво силами та засобами суб’єктів, що залучаються до вказаних заходів, визначення його повноважень та порядку призначення (ст.ст. 8-10).

Тимчасова окупація Російською Федерацією територій України, незалежно від її тривалості є незаконною і не створює для Російської Федерації жодних територіальних прав.

Діяльність збройних формувань Російської Федерації та окупаційної адміністрації Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, що суперечить нормам міжнародного права, є незаконною, а будь-який виданий у зв’язку з такою діяльністю акт є недійсним і не створює жодних правових наслідків, крім документів, що підтверджують факт народження або смерті особи на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, які додаються відповідно до заяви про державну реєстрацію народження особи та заяви про державну реєстрацію смерті особи.

Відповідальність за матеріальну чи нематеріальну шкоду, завдану Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, покладається на Російську Федерацію відповідно до принципів і норм міжнародного права.

Початок та завершення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях визначаються окремими рішеннями Верховного Головнокомандувача Збройних Сил України.

Стратегічне керівництво силами та засобами Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, Міністерства внутрішніх справ України, Національної поліції України, Державної служби з надзвичайних ситуацій, які залучаються до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, здійснює Генеральний штаб Збройних Сил України.

Керівництво зазначеними силами та засобами здійснює Командувач об’єднаних сил, який призначається Президентом України за поданням начальника Генерального штабу – Головнокомандувача Збройних Сил України. Рішення Командувача є обов’язковими до виконання.
Командувач об’єднаних сил реалізує свої повноваження через Об’єднаний оперативний штаб Збройних Сил України.

Повноваження Командувача об’єднаних сил визначаються положенням про Об’єднаний оперативний штаб Збройних Сил України, яке розробляється Генеральним штабом Збройних Сил України та затверджується Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України за поданням Міністра оборони України.

Втручання будь-яких осіб незалежно від посади в управління заходами із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях не допускається.

З метою забезпечення життєво важливих інтересів суспільства і держави під час відсічі збройної агресії у зонах безпеки, прилеглих до району бойових дій, військовослужбовці, працівники правоохоронних органів та особи, залучені до здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, відповідно до Конституції та законодавства України мають право обмежувати певні права громадян, перелік яких встановлено статтею 12 Закону.

Прикінцеві та Перехідні положення Закону передбачають внесення змін до окремих законодавчих актів. Зокрема, до Законів України:
“Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”; “Про місцеве самоврядування в Україні”;
“Про правовий режим воєнного стану”;
“Про військово-цивільні адміністрації”;
“Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України”;
“Про боротьбу з тероризмом”;
“Про судовий збір”;
а також до Цивільного процесуального кодексу України.

Незважаючи на заяви окремих політиків в Україні про те, що Закон недопрацьований, поверхневий, декларативний і не встановлює та не регулює будь-яких суспільних правовідносин, прийняття його Верховною Радою України було необхідним та своєчасним кроком.

Повідомляє Юридична служба Збройних Сил

Схожi записи: