БпАК Fly Eye прийняли на озброєння

 Грудень 13, 2017

5530_p_10_img_0001Безпілотник «Летюче око» (саме так звучить переклад його назви) здатний розвивати швидкість до 160 км/год. і підніматися на висоту до 4 км

Міністр оборони України підписав наказ про прийняття на озброєння Збройних Сил України БпАК Fly Eye. Він став першим безпілотним авіаційним комплексом, який «удостоївся такої честі» за часів незалежності нашої держави. А перед цим Fly Eye ретельно перевіряли на відповідність заявленим характеристикам під час визначальних відомчих випробувань, на яких був присутній і кореспондент «НА»

…Чоловік у військовому однострої, ледь помітно хитнувши безпілотний літальний апарат (БпЛА), переконався, що той зручно розташовано на зігнутих у ліктях руках. Перевівши подих, він на мить завмер, а потім упевнено промовив: «До запуску готовий». Запрацював мотор, дистанційно приведений у дію з пульта управління. Відхилений назад корпус оператора подався вперед, поштовх з одночасним випрямленням руки — і металевий птах рушив у політ.

Спостерігаючи за тим, як БпЛА, набираючи висоту, поступово зникає в далині, перетворюючись на цятку в небі, не одразу побачив поруч із собою військового. Ним виявився представник Центрального науково-дослідного інституту озброєння та військової техніки Збройних Сил України Дмитро Грищак. Він — один із членів комісії, яка того дня супроводжувала визначальні відомчі випробування розвідувального БпАК Fly Eye.

— Під час цього запуску, свідком якого ви стали, перевірятимемо роботу безпілотника на максимальній віддалі від операторського пульта, — пояснив мені Дмитро Дмитрович. — Устаткування зв’язку дає змогу БпЛА працювати на відстані до 50 км. Передача даних відбувається в режимі реального часу.

До речі, конструкція (БпЛА) «Летючого ока» не вирізняється особливою складністю. Цей апарат має пряме крило з розмахом 3,6 м, до якого кріпиться фюзеляж характерної форми. БпЛА оснащено електричним мотором. У центральному відсіку фюзеляжу розміщено необхідне для здійснення розвідки обладнання.

БпЛА Fly Eye має довжину 1,9 м, його злітна вага становить 11 кг, тоді як на корисне навантаження припадає 4 кг. Силова установка дає змогу апарату розвивати швидкість до 160 км/год. й підніматися на висоту до 4 км. Тривалість польоту залежно від різних факторів — у межах двох-трьох годин.

ДУМКИ ФАХІВЦІВ

Сергій Бруль, радник директора ПАТ «ЧЕЗАРА» з військово-технічних питань, кандидат технічних наук, генерал-майор у відставці:

— Важливо, що безпілотний авіаційний комплекс Fly Eye працює на високочастотних каналах, що дає йому змогу ефективно виконувати бойові завдання. У подальшому ми продовжуватимемо удосконалювати цей БпАК, поступово збільшуючи під час виготовлення частку вітчизняних складових. Наш БпАК не лише підтвердив заявлені характеристики, а й навіть перевершив деякі з них.

Тарас Потягач, начальник управління безпілотної авіації штабу Командування Повітряних Сил Збройних Сил України, голова випробувальної комісії, полковник:

— Усі польотні завдання безпілотник виконав без збоїв. Фахівці зі складу комісії з питань зв’язку, управління, пілотування, посадки, застосування дали позитивну оцінку як його льотно-технічним, так і інформаційним характеристикам.

БпАК Fly Eye виготовляється на ПАТ «ЧЕЗАРА» із складових компонентів, які постачаються компанією WB Electronics, Республіка Польща, згідно з ліцензійним договором, укладеним між ПАТ «ЧЕЗАРА» та WB Electronics — розробником БпАК Fly Eye. За словами радника керівника ПАТ «ЧЕЗАРА» з військово-технічних питань, кандидата технічних наук Сергія Бруля, умови ліцензійного договору передбачають можливість поліпшення та імпортозаміщення під час виробничого процесу, що дозволить підвищувати і без того належні тактико-технічні характеристики польського безпілотника. На цей час вже розгорнуто сервісний центр обслуговування БпАК цього типу.

— Визначальні відомчі випробування цього розвідувального комплекса проводяться відповідно до постанови Кабінету Міністрів України, що регламентує процедуру постачання озброєння і військової техніки в умовах особливого періоду, з метою підтвердження заявлених характеристик БпАК, які в свою чергу мають відповідати вимогам Збройних Сил України, — зазначив Дмитро Грищак.

У разі впливу засобів РЕБ супротивника БпЛА Fly Eye виконує завдання, проходячи за маршрутом, який заздалегідь запрограмовано перед стартом,в режимі радіомовчання. Якщо зв’язок з наземною станцією не відновлюється, БпЛА повертається в задану оператором точку або місце старту.

Саме на цьому комплексі зупинилися невипадково, здійснивши перед тим ретельний моніторинг закордонних БпАК такого класу. Насамперед керувалися тим, що цей безпілотник має належні тактико-технічні характеристики та що його прийнято на озброєння в країнах — членів НАТО, а також тісні та взаємовигідні стосунки з компанією-розробником БпАК Fly Eye. Зокрема він має цифрові канали передачі даних, які відтворюють зображення з високою роздільною здатністю, що дає змогу не просто ідентифікувати вид військової техніки, а й визначати її модифікацію. Наприклад, що це не просто танк, а саме Т-64БВ або Т-72Б3. Безумовною перевагою також є те, що блок спостереження БпЛА, оснащений денною камерою і тепловізором. Це дає йому змогу працювати вдень, в умовах обмеженої видимості, наприклад задимленої місцевості, і вночі. Крім того, завдяки наявності тепловізора зручно проводити корегування артилерійського вогню, бо чітко видно місця розриву боєприпасів.

«…Повертається. За кілька хвилин спостерігатимемо посадку», — перепросивши, що перервав нашу розмову, сказав Дмитро Грищак й указав рукою на цятку в повітрі. Поступово наближаючись, вона дедалі чіткіше окреслювала силует безпілотного літального апарата. Перед приземленням БпЛА Fly Eye скинув на парашуті корисне навантаження й, заклавши віраж, м’яко приземлився на місце посадки, яке визначив оператор. А це означало вдале завершення програми третього дня визначальних відомчих випробувань.

Сергій ВОРОНКОВ

Схожi записи: