«Україна є ключем до євроатлантичної безпеки»

 Грудень 7, 2017

5529_p_03_img_0002Про реформування українського війська, основні здобутки 2017 року та плани на наступний рік «Народній армії» розповідає голова Представництва НАТО в Україні Александер Вінніков

«2017 рік став особливим для співпраці між Україною та НАТО, оскільки ми відзначили  20-ту річницю підписання Хартії про особливе партнерство між Альянсом та Україною. У липні Північноатлантична рада й керівництво НАТО прибули в Київ для того, щоб відсвяткувати цю подію й продемонструвати солідарність Альянсу з Україною та нашу непохитну підтримку суверенітету й територіальної цілісності вашої країни

У НАТО переконані, що незалежна, суверенна й стабільна Україна, віддана демократії та верховенству права, є ключем до євроатлантичної безпеки. Саме на цьому ґрунтується наша співпраця.

5529_p_03_img_0003На цьогорічному засіданні Комісії Україна — НАТО в Києві союзники обговорили виконання Комплексного пакету допомоги Україні, який було затверджено на Варшавському саміті Альянсу 2016 року, щоб допомогти Україні гарантувати власну безпеку шляхом упровадження широкомасштабних реформ у секторі безпеки та оборони. Цей пакет містить понад 40 адаптованих заходів із підтримки в 13 ключових сферах, зокрема консультації експертів НАТО та програми технічної допомоги.

Комплексний пакет сприяв узгодженню консультативної допомоги НАТО та завдань реформ в Україні, визначених у Стратегічному оборонному бюлетені (СОБ). Як відомо, СОБ являє собою дорожню карту оборонної реформи, яка відображає мету України досягти стандартів НАТО, включаючи зусилля, спрямовані на зміцнення цивільного контролю над Збройними Силами та парламентського нагляду над сектором безпеки та оборони.

НАТО допомагає Україні в модернізації структури сил оборони, системи командування та управління, у реформі системи логістики, обороноздатності, планів і процедур. Радники Альянсу активно долучаються до роботи Комітету реформ Міністерства оборони та Збройних Сил України, що дає нам змогу підтримувати ефективний діалог.

Уже згаданий Комплексний пакет допомоги передбачає реалізацію програм із розвитку потенціалу та можливостей у рамках 10 трастових фондів на загальну суму близько 40 млн євро. Шість із цих трастових фондів було засновано вже після того, як почалася агресія проти України. Ці цільові фонди працюють у таких сферах, як логістика, комунікації, кіберзахист, знешкодження вибухонебезпечних пристроїв.

Наш Цільовий фонд у галузі медичної реабілітації надає інституційну й індивідуальну підтримку пацієнтам, особливо зосереджуючись на реабілітаційних проектах і протезуванні. Шість українських медичних реабілітаційних закладів забезпечуються сучасним обладнанням. Підготовлено тисячі фахівців у сфері медицини, а більш ніж 120 поранених чоловіків і жінок-військовослужбовців пройшли реабілітацію під егідою цього фонду. У вересні нинішнього року завдяки підтримці НАТО українська команда, вперше взявши участь в Іграх нескорених-2017 у Торонто, тріумфально здобула 14 медалей, з яких 8 — золоті. Ми пишаємося тим, що стали частиною цієї історії успіху.

2017 року, визнаючи важливість вивчення уроків мінливого безпекового середовища, Україна й НАТО започаткували роботу Платформи з протидії гібридній війні. Це дасть нам змогу поглиблено вивчати практичний досвід протидії новим викликам і загрозам. 26 жовтня у Варшаві відбувся семінар із питань кризового й стратегічного менеджменту в умовах гібридної війни, у якому взяли участь понад 100 експертів із 20 країн.

Програма нашої співпраці є дуже насиченою. Важливо, щоб імпульс реформ було підтримано та щоб він став іще інтенсивнішим наступного року. Наразі наші радники надають активну підтримку розробці нового законопроекту про національну безпеку, покликаного закласти підвалини архітектури й процесів стратегічного планування для сектору безпеки та оборони відповідно до сучасних євроатлантичних практик. Ми сподіваємося, що цю роботу протягом наступних кількох місяців буде успішно завершено.

2018 року відбуватиметься низка заходів, уключених до Стратегічного оборонного бюлетеня, багато з яких потребують ретельної й копіткої щоденної праці. Також український уряд наразі працює над підготовкою Річної національної програми на 2018 рік, у якій ми побачимо ті пріоритетні цілі, які Україна прагне досягти наступного року на шляху до євроатлантичної інтеграції. Саме на ці заходи буде спрямовано нашу дорадчу й практичну підтримку. Варто підкреслити, що Річна національна програма є ключовим інструментом для наближення України до НАТО, потенціал якого повністю не використано.

Загалом 2018 року підтримка Альянсу базуватиметься на тих амбіційних завданнях реформ, які  ставить перед собою Україна, щоб допомогти досягнути їхньої сталості та незворотності».

 

5529_p_03_img_0001Народний депутат України Дмитро Тимчук: «У наступному році ми отримаємо ту модель ОПК, яка буде об’єктивно потрібна Україні»

«Реформування Збройних Сил України здійснюється під пильним контролем громадськості. І тут потрібно розуміти, що будь-який процес реформування, а ми, по суті, переходимо від ще колишньої радянської системи організаційно-штатної структури, системи забезпечення, системи управління Збройних Сил не може відбуватися безболісно.

Є маса факторів, як суб’єктивних, наприклад, «старі кадри», так і об’єктивні — нестача ресурсів.

Поточного року витрати суто на оборону становили близько 3% ВВП. Цей показник не треба плутати із 5% ВВП, що виділяються загалом для сектору безпеки та оборони. У наступному планується виділити на оборону більше 3% ВВП.

Насправді, враховуючи те, що ми — країна, яка воює та при цьому здійснює процес реформування власних Збройних Сил, то Україна витрачає дуже небагато коштів на всі ці процеси. Як свідчить світовий досвід ХХ-ХХІ століть, воююча країна має витрачати на оборонну сферу 25–30 % ВВП. Тобто цілком очевидно, що ми витрачаємо менше коштів, ніж це потрібно. Зрозуміло, що в цих умовах будуть виникати проблеми. Тож коли лунає критика, що ми недостатньо швидко переходимо на стандарти НАТО, треба розуміти, що проблеми ресурсів у цьому випадку відіграють ключову роль.

Підсумовуючи 2017 рік, треба відмітити добру тенденцію в тому, що вище військове керівництво не зосереджується тільки на розвитку Сухопутних військ як головної ударної сили, що бере участь у нинішній антитерористичній операції на Донбасі. Тобто за всієї нестачі коштів досить велика увага приділяється модернізації ОВТ та підвищенню рівня бойової підготовки як у Повітряних, так і у Військово-Морських силах ЗС України. І це конче важливо, адже з порядку денного ніхто не знімав загрозу широкомасштабної відкритої агресії з боку Росії.

Щодо оновлення та модернізації ОВТ, думаю, що найближчим часом ми побачимо нормальну концепцію розвитку ОПК із урахуванням як розвитку можливостей державного сектору, насамперед «Укроборонпрому», так і приватного сектору. На сьогодні існує Об’єднана ліга оборонних підприємств України, яка поєднує приватних виробників, що активно беруть участь у поставках ОВТ та обладнання для війська. Проте законодавчо їхню роль та місце у формуванні держзамовлення не визначено й досі. Враховуючи, що це питання широко обговорюється на рівні РНБО та різних експертних груп, можна передбачати, що у наступному році ми отримаємо ту модель ОПК, яка буде об’єктивно потрібна Україні. А поєднання виробників державного та приватного сектору надасть можливість максимально задовольняти існуючи потреби армії.

Дуже позитивним фактором також є те, що Міноборони при проведенні поточного року тендера на закупівлю засобів зв’язку, який став безпрецедентним за обсягами залучених для цього ресурсів, виставило однією з головних умов можливість передачі технологій і організації виробництва цих засобів зв’язку на території України. Тобто в цьому плані велику роль відіграє те, що ми не тільки намагаємося вирішити нагальні проблеми, але й дивимося в майбутнє: створюємо умови для розвитку технологічної бази у сфері ОПК, робочі місця тощо. Тобто, розвиваючи ОПК, ми розвиваємо свою економіку».

Підготував  Вадим КОВАЛЬОВ

Схожi записи: