Розроблено мультимедійні підручники для танкістів

 Вересень 10, 2017

5516_p_08_img_00015516_p_08_img_0001Сучасні методики навчання у військових вишах роблять навчання курсантів захопливим і доступним

Використання новітніх технологій давно є невід’ємною ознакою збройних сил у країнах НАТО. І ми в цьому сенсі теж почали прогресувати. Так, викладачі й студенти факультету військової підготовки Харківського політехнічного інституту (ХПІ) створили принципово новий навчальний посібник для підготовки танкістів

Одним дотиком пальця на невеличкому екрані планшета відкривається сторінка підручника або запускається демонстрація навчального ролика. Досвід бойових дій показав, що нерідко танкові підрозділи виконують завдання автономно, у відриві від основних підрозділів, тож такі допоміжні посібники набувають особливої актуальності.

Нерідко в АТО танкісти залишалися сам на сам із труднощами в експлуатації техніки. І якщо в ППД зазвичай є досвідчений заступник з технічної частини або інструктор, то в разі дій екіпажів у відриві від дислокації частини їм доводиться розраховувати лише на власні сили.

5516_p_08_img_0002— Ми постійно в контакті з нашими випускниками, які зараз командують батальйонами, є й комбриги. Тому знаємо, як кажуть, проблему зсередини, а тому вирішили допомогти танкістам, — розповідає доцент кафедри підготовки офіцерів запасу факультету військової підготовки НТУ ХПІ полковник запасу Ігор Баркатов. — За ТЗ, танк після ремонту має виходити з інструкцією з експлуатації, але реальної можливості забезпечити кожну машину такою товстезною книгою зараз немає. Тож працівники ремонтних заводів були тільки «за» створення такої електронної інструкції. Отже, ця ідея й лягла в основу створення мультимедійного підручника.

Нині завдяки волонтерам майже в кожному танковому взводі є електронний планшет з необхідними програмами. Зазвичай на ньому є вільне місце — до 4 ГБ. Цього цілком достатньо, щоб залити туди не тільки скановану книжку, але й відеоуроки і навчальні 3D-моделі.

До війни в Україні практично не видавали повноцінних навчальних матеріалів. Багато танкістів користувалися російськими сайтами, але нині частина сайтів просто закриті. До того ж не вся інформація, яку вони містять, придатна до застосування, бо ЗСУ і російська армія озброєні різною технікою. Тож необхідність у новому підручнику дуже висока.

Факультет військової підготовки ХПІ працює з 26 вишами. Укладено договори з ВНЗ Харкова. Ігор Баркатов уже шість років керує військово-науковим товариством студентів, де й відібрали досвідчених  і зацікавлених хлопців, а серед них чимало світлих голів. Нині дехто з них працює над створенням 3D-турів по танках, інші — монтують відео чи  пишуть програми.

До роботи над підручником дуже активно долучилися й інші викладачі кафедри — Сергій Макаров, наприклад. Допомогло те, що сьогоднішні комбати постійно підтримують зв’язок з alma mater. Вони підказують, часто бувають гостями на кафедрі.

Працюючи над підручником, Ігор Баркатов зібрав студентів-танкістів і звернувся до них: «Хлопці, ви скоро випускаєтеся. Кожен буде у своєму взводі або роті мати ось такий мультимедійний підручник. Що б ви хотіли в ньому бачити?» І кожен курсант висловив свої ідеї, пропозиції.

Зараз підручник містить не тільки текстові матеріали, таблиці, навчальні плакати, але й, що дуже важливо, відеоуроки. Серед тих, хто показує порядок дій на техніці, дуже багато учасників бойових дій. Це, зокрема, орденоносці Олександр Курганський, Зорян Дмитрук, Ігор Федотченко.

Зрозуміло, що для досвідчених танкістів  огляд танка перед запуском двигуна або перед боєм — справа звична, чого не скажеш про новачків. Тож відеоінструкція має значно полегшити і навчання, і підготовку, допомогти забезпечити боєготовність підрозділу.

Сьогодні практично закінчено роботу зі створення підручника для танка Т-64БВ. Бійці ВДВ, які отримали на озброєння танки Т-80, просять такий же підручник для цієї машини. Алгоритм уже опрацьовано, і харків’яни готові його зробити. Аналогічні завдання стоять і щодо підготовки посібників для екіпажів Т-72 та БТР-4.

Дуже важливо, що електронний підручник постійно оновлюється. Так, буде встановлено новий приціл на танк — вже готовий розділ про нього, і всі, кому потрібно, його завантажать окремим файлом-оновленням. Розсилку передбачається робити або за заявками, або за журналами надання такої допомоги.

Алгоритм отримання підручника простий — направляється заявка на кафедру, після чого скачується інсталяційний файл для планшета або телефона на андроїд.

Ще однією, не менш актуальною, розробкою харків’ян стала інтерактивна 3D-модель тактичного поля з детальною реконструкцією бою, що відбувся під Логвиновим неподалік Дебальцевого взимку 2015 року.

Це був саме той славетний двобій екіпажу танка «Удав» під командуванням лейтенанта Василя Божка з роти капітана Олега Баркатова, коли наші танкісти, підтримуючи атаку підрозділів 79-ї окремої аеромобільної та 30-ї механізованої бригад, знищили три російські танки.

Цей бій мав стати прикладом для навчання наступних поколінь українських офіцерів. Саме тому було прийнято рішення про створення навчальної 3D моделі для демонстрації її на інтерактивній дошці.

До її створення були залучені учасники того бою — танкісти 92-ї омбр. Кожен із них отримав спеціальну анкету і ретельно виклав своє бачення битви, починаючи з польотів БПЛА і руху колони росіян і до останніх пострілів з танкових гармат. Так була максимально точно відтворена хронологія протистояння і пересування ворожої та української техніки.

Тоді колона росіян йшла повз позиції, де за день до того був жорстокий бій, в якому підбили танк 17-ї танкової бригади. За ніч на це місце було перекинуто танки 92-ї омбр. Першим побачив ворога екіпаж капітана Олега Баркатова, потім — Василя Божка. В моделі відтворено і те, що один танк був замаскований сіткою, а інший — ні. Саме тому він першим почав бій, був підпалений, але пожежу вдалося загасити.

Усі ці моменти зараз можна побачити очима кожного з екіпажів. Перебіг подій відтворено з хронометричною точністю. Якщо навідник танка зробив чотири постріли по ворожому танку — то був відтворений кожен із них.

Тепер цей бій аналізують студенти на заняттях з тактичної підготовки.

Олександр ШУЛЬМАН

Схожi записи: