Фейки — снаряди інформаційної війни, або Про деякі закономірності поширення в українському інформаційному просторі російської брехні

 Травень 23, 2017

5500_p_21_img_0001Коли на Україну полився інформаційний бруд, а ворог застосував усі види гібридної агресії, ми зрозуміли: війна буває різною. Так виникли терміни «інформаційна боротьба», «фейк» тощо

Перші прояви російської інформаційної агресії українське суспільство не зауважило. Ми виявилися неготовими до того, що натовп керуватиметься не логікою, а примітивним «одна баба сказала». Це сталося ще 2004-го, під час першого Майдану. Пам’ятаєте «наколоті апельсини»… У це тоді на Донбасі повірили масово. У Свердловську (Луганська область) знайомі підприємці скаржилися, що навіть на новорічні свята вони не можуть продати апельсини: люди боялись їх купувати, аби не отруїтися. Тоді ми просто сміялись, а в той час у місцевих газетах безкарно публікували свідчення «очевидців», які були на Майдані й бачили, як люди божеволіють, коли їдять апельсини, як їм роздають гроші. Більшість населення була переконана, що в газеті не писатимуть брехню та що Майдан створили штучно із заокеанською допомогою.

Другий Майдан 2013 року багато хто сприйняв на Донбасі вже як остаточну підробку, спрямовану проти України. До того ж керманичі області через ЗМІ використали інший новаційний збудник — «каву та чай із наркотиками й пігулки, через які люди не сплять місяцями».

Ніхто не боровся з фейками й не мав відповідальності за їх поширення. У свідомість населення втовкмачували інформацію про російське коріння «народу Донбасу», велич краю, промислову залежність України тощо.

А скільки створено історичних фейків? Наприклад, про Велику Вітчизняну війну, УПА, УНСО, Степана Бандеру… Якщо дослідити весь період СРСР, то знайдемо величезні пласти викривленої інформації про історію, науку, культуру.

 

Фейки «русской весны»

На початку «русской весны», щоб збурювати населення, застосовували такі інформаційні маркери, як «Правий сектор», «бандерівці», «Америка хоче нас посварити з Росією», «на Донбасі буде полігон військ НАТО». Тобто створювали зовнішнього ворога Донбасу. І це було неважко, адже ми вийшли з СРСР і звикли до холодної війни, зовнішніх ворогів.

Першим збудником, яким озброїлися сепаратисти, було таке твердження: «Бандерівці їдуть руйнувати пам’ятники Леніну». «Бандерівців» бачили на кожному кроці. Люди кидалися на незнайомих людей, були вороже налаштовані до будь-яких змін. Зупиняли на дорогах міжнародні рейси, шукали «бандерівців» навіть в автобусах «Москва — Луганськ», «Ростов — Луганськ»…

Уже потім, коли хвиля «бандерівців» та «правосеків» так і не докотилася до Донбасу, було запущено новий фейк: «Западенці захоплять усі наші шахти, виженуть шахтарів із роботи та працюватимуть самі». Саме цей фейк став машиною для формування ненависті, однак абсолютна більшість жителів ОРДЛО усвідомила це тільки тепер, коли їхні шахти націоналізували «освободители».

Дуже прикро, але ми й досі недооцінюємо вплив інформації на соціальне середовище та не розуміємо, яка це могутня зброя. Натомість у Кремлі це добре розуміють і щедро витрачають на це мільярди.

 

Фейки сьогодення

Населення ОРДЛО продовжують бомбардувати брехнею. Наведемо топ-фейки, які нині масово поширюють у соцмережах та ЗМІ так званих «ЛНР» і «ДНР»:

— В Україні закривають усі вугільні підприємства та звільняють шахтарів.

Створення цього фейка пов’язано з тим, що після того, як терористи «націоналізували» вугільні підприємства, багато шахтарів намагається виїхати на територію, яку контролює Україна, де безпечне життя і є робота. Аби запобігти масовому відтоку спеціалістів, тамтешні ЗМІ вдаються до цілого комплексу заходів. Використовують як російські ЗМІ, що «беруть інтерв’ю в Києві», так і умовно українські ресурси, якими керують із Кремля.

— У Франції виявлено органи, вилучені в убитих і поранених українців у Дніпропетровському військовому шпиталі.

Цей фейк пов’язаний із бажанням ватажків «ЛДНР» показати неймовірно збільшений показник загиблих солдатів ЗСУ й таким чином приховати їхні втрати.

На жаль, за час війни населення ОРДЛО так і не навчилося відрізняти новини від відвертої великої брехні. Дослідивши створення й застосування інформаційних фейків, з’ясували таку річ: якщо в лавах «армії «ЛНР» є проблеми — пияцтво, наркоманія, скінхеди, неонацисти або люди з кримінальним минулим, — то одразу цю проблему ЗМІ в ОРДЛО подають як проблему Збройних Сил України.

Перед початком обстрілів чи будь-яких військових дій з’являються фейки про порушення Мінських угод із боку ЗС України. Тож ЗМІ в ОРДЛО масово застосовують дзеркально спотворену інформацію. Тому перше слово, яке потрапляє до людини, створює емоційне підґрунтя для сприйняття події у вже звичній для її свідомості інтерпретації.

Олена СТЕПОВА

Схожi записи: