Як військові авіатори представляли незалежну Україну в світі

 Травень 5, 2017

5498_p_22_img_0002Вперше це було 25 років тому під час їхнього турне Північною Америкою

Відразу після проголошення незалежності в Україну прибули представники української діаспори в Канаді та США Тарас Татарин та Ярослав Семчишин. Вони звернулися до керівництва Міністерства оборони України з пропозицією організувати і провести виступи українських пілотів у містах Північної Америки. На підтвердження серйозності намірів організаторів турне разом із ними в Україну прибув і американський бізнесмен Кліффорд Філдс, який брав на себе відповідальність за фінансування заходу

У Міністерстві оборони України ідею заокеанського авіатурне зустріли схвально: саме показ майстерності українських авіаторів за кордоном мав представити світові молоду потужну авіаційну державу Україну.

4 квітня 1992 року Міністр оборони України Костянтин Морозов підписав наказ «Про організацію і підготовку національної команди ВПС України до участі в авіашоу в травні-вересні 1992 року в Канаді і США».

Керівником було призначено командувача ВПС України генерал-лейтенанта авіації Валерія Васильєва. Підготовкою команди, її всебічним забезпеченням займався безпосередньо генерал-майор Ярослав Скалько — перший заступник командувача.

Однозначно було вирішено, що Україну в небі над Північною Америкою представлятимуть льотчики-винищувачі на літаках МіГ-29. По-перше, технічні характеристики МіГа дозволяли виконувати недоступні для багатьох іноземних літаків фігури вищого пілотажу. Їхня демонстрація на авіашоу відразу привернула б увагу глядачів і до літаків, і до держави, яку вони представляли. По-друге, у ВПС України МіГ-29 мали на озброєнні шість винищувальних авіаційних полків. Був накопичений певний досвід їхньої експлуатації, льотчики були добре підготовлені, здатні після недовгих тренувань виконувати показові польоти і гідно брати участь в авіашоу.

У Командуванні ВПС України добре розуміли, що кожен навіть найменший нюанс, неврахований у процесі підготовки до турне, негативно позначиться на репутації не тільки цієї команди учасників. На карту ставився міжнародний авторитет молодої держави, адже виступи мали стати першим «виходом у широкий світ» Збройних Сил України. Саме ці льотчики і фахівці наземного обслуговування літаків були тими ластівками, за якими складається перше враження і про новостворену державу, і про її озброєних захисників. Тому до підбору учасників турне висунули досить жорсткі вимоги.

Пілоти мали досконало володіти технікою пілотування фронтового винищувача МіГ-29 та виконувати всі фігури вищого пілотажу, які зазвичай не відпрацьовуються у процесі бойової підготовки. Техніки — тільки фахівці найвищої кваліфікації, які мали кілька спеціалізацій кожен, глибокі знання у своїй галузі, що дозволяли самостійно приймати рішення при розв’язанні проблем, котрі могли б виникнути під час турне. І,звичайно, всі повинні були вільно володіти українською мовою.

Очолив групу, що представляла Україну на авіашоу в містах Північної Америки, генерал-майор Ярослав Скалько.

5498_p_22_img_0003Головний герой тих подій, керівник нашої льотно-технічної делегації полковник запасу льотчик-снайпер Микола Коваль:

— Цей візит був не тільки першою офіційною появою нашої країни в Північній Америці. Ми започаткували дійсно народну дипломатію, на основі якої і по цей час будуються відносини між народами Канади, США та України. І наша діаспора, і прості громадяни, і представники офіційної влади США і Канади виявили до нас щиру повагу і високо оцінили нашу роботу. В результаті зав’язалися дружні стосунки з представниками діаспори і авіаційною громадою США та Канади. Із деякими з них підтримую зв’язок досі.

Дбайливо зберігаю документи про те, що я є почесним громадянином двох американських штатів — Пенсильванії і Каліфорнії, канадських міст Едмонтона і Скрентона, міст США — Колумбуса, Гудленда, Оклахоми-сіті.

Початок нашого візиту збігався в часі зі святкуванням перемоги над фашизмом, перемоги, досягнутої спільними зусиллями народів країн антигітлерівської коаліції. Тоді були закладені основи дружби наших народів, і я пишаюся тим, що взяв безпосередню участь у зміцненні цих відносин, але вже на новому рівні — як представник незалежної України.

До складу групи пілотів, яким була надана честь вперше представити світу Україну, увійшли заступник начальника Державного авіаційного випробного центру з льотної підготовки Герой Радянського Союзу полковник Володимир Кондауров (у ході турне його через хворобу змінив начальник льотно-випробувального комплексу ДАНВЦ полковник Віктор Россошанський), інспектор повітряної армії полковник Микола Коваль, командир авіаескадрильї підполковник Олександр Головань і заступник командира авіаполку підполковник Валерій Солошенко.

Групу технічного забезпечення очолив заступник командира винищувальної авіаційної дивізії з озброєння полковник Анатолій Сущевський.

Після декількох тижнів спеціальної підготовки 8 травня 1992 року визначена команда разом з двома частково розібраними літаками МіГ-29 вилетіла зі Стрийського аеродрому на борту Ан-124 «Руслан» до Канади.

Зустрічали гостей з України на авіабазі біля міста Едмонта. Представники діаспори щиро вітали посланців незалежної України.

Виступи військових пілотів вразили не тільки пересічних глядачів, а й фахівців. Чи не кожна з газет, що розповідали про авіашоу в США і Канаді, на перших шпальтах розміщувала фото наших літаків чи українських пілотів. Особливе захоплення турне викликало в українців США і Канади. Українські військові льотчики чверть століття тому не лише відкрили нашу державу для громадян країн Північної Америки. Вони одними з перших принесли землякам радісну для них звістку і на довгі роки залишили приємний спогад про українських пілотів-вояків, про їхні мужність і майстерність.

За час перебування за океаном українські пілоти провели більше 30 виступів у 20 містах, загальний наліт за 207 польотів становив 103 години.

Льотний і технічний склади гідно представили державну самостійність і незалежність України, брали активну участь у прес-конференціях, виступах у пресі. Вся ця робота сприяла розширенню політичних та економічних зв’язків із Канадою і США, відкрила Україну всьому світу.

Події того часу стали історією, але, безперечно, всім нам, а авіаторам — особливо, слід пам’ятати, що першими широкому світу герб і прапор України продемонстрували пілоти українських Військово-Повітряних Сил.

Володимир АЛЄКСЄЄВ

 

Газета української діаспори «Свобода» так висвітлювала цей захід:

(дається мовою оригіналу)

5498_p_22_img_0001«11 липня на міжнародному летовищі Вілкс-Беррі-Скрентон у Пенсильванії відбувся повітряний спектакль «Турне світанку волі», в якому вперше взяли участь літаки повітряних сил України. Двадцятичленну делегацію, яка супроводила дружину українських літаків типу МіҐ, очолив заступник командуючого українською повітряною фльотою генерал-майор Ярослав Скалько, уродженець Тернопільщини, випускник Чернігівської Школи Летунства з 1965 року, який у 1980 році закінчив також і Летунську Академію ім. Ґаґаріна. Українська повітряна фльота є оборонною силою з головною квартирою у Вінниці. Пілотами літаків МіҐ-29, які демонстрували тактику першої оборонної лінії України, були полковник летун-винищувач Микола Коваль і полковник Володимир Кондауров — головний пілот-випробувач України і заступник команданта школи пілотів-випробувачів. Запасовими пілотами летунської дружини України є підполковники Олександер Головань і Валерій Солошенко.

Літаки МіҐ-29, що брали участь в спектаклі, розмальовані синьо-жовтими кольорами, а на хвостах пишався тризуб.

Повітряний спектакль з участю літаків повітряних збройних сил України оглядали понад 50,000 осіб, а серед них також українські дипломати: Олег Білоус — амбасадор України у США, Віктор Батюк — голова Постійної Місії України до ООН, як і багато військових та цивільних американських достойників.

Відкрито цей міжнародний повітряний спектакль українським і американським гимнами».

Схожi записи: