«Будь-яка армія може мати прекрасний фасад, але перевіряється вона тільки бойовими діями»

 Грудень 5, 2016

Як розвивалося українське військо за роки незалежності та як ЗМІЦНИЛОСЯ за час бойових дій, розповідають військові експерти

5476_p_04_img_0001Народний депутат України Дмитро Тимчук:
— Фактично всі роки незалежності України, до початку військової агресії РФ проти неї, наше військо деградувало. Спочатку армія існувала за рахунок «підшкірного жиру», що був накопичений у значній кількості. Пізніше «підшкірний жир» почав масово продаватися. Фактично деградація війська здійснювалася шляхом розпродажу наявних ресурсів. Після помаранчевої революції цей процес, на жаль, продовжувався. З одного боку лунали гучні декларації про розвиток України, турботу про національну безпеку і оборону, але де-факто то був етап з подальшим занепадом війська. Проте слід зазначити, що саме тоді все ж таки були думки та спроби запровадити стандарти НАТО в оборонній сфері, перейти на натовську структуру «J», оптимізувати військо тощо. Також було прийнято Державну програму розвитку Збройних Сил України. Але на виході всі ці реформи залишились у задумах, оскільки не вистачило політичної волі довести справу до кінця.

Сьогодні ми проходимо саме той шлях, який ми мали вже завершити.

За Януковича була установка на розвал армії. Тоді з високої політичної трибуни почали говорити, що для України загрози немає і взагалі незрозуміло, навіщо була потрібна армія. Всіма тими діями цілком виправдовується процес розпаду.

Документи, які є сьогодні в Комітеті національної безпеки і оборони ВР України, свідчать про те, що за Януковича знаходилися ресурси, які підлягали розпродажу, попри те, що «все було вкрадено до нас». Тож розпродаж ОВТ, обладнання та предметів військового призначення, які були на складах ЗСУ, успішно тривав, але вже не стихійно, а під гаслами про те, що для нас військової загрози не існує. Відповідно, плоди цього ми пожинали з початком російської агресії, маючи повністю деградоване військо. За документами у нас були тисячі одиниць військової техніки, яка була масово розукомплектована та розграбована й абсолютно небоєздатна. Та навесні 2014 року ми почали створювати той прообраз української армії, яка потрібна Україні для захисту від зовнішнього агресора.

Наразі ми чуємо дуже велику критику щодо стану озброєння, укомплектованості підрозділів та частин у районі АТО, логістики тощо. Вважаю це цілком правильним та потрібним, але важливо, щоби ця критика була компетентною і надходила від людей, які добре розуміють, що вони говорять, не створюючи чергової хвилі «зрадофільства» та зойків про те, що все погано. Насправді недоліки є, але при цьому слід обов’язково враховувати, що ідеальних армії не існує. Ідеальної системи обороноздатності не буває. Недоліки є скрізь. У нас вони проявляються найбільш гостро, адже на нашій території йде війна. Будь-яка армія може мати прекрасний фасад, але перевіряється вона тільки бойовими діями. Це аксіома.

Сьогодні ми можемо сказати, що за два роки важкої економічної ситуації та ведення бойових дій Збройні Сил України сильно реформувалися. У результаті ми маємо той комплект бойових частин, при чому з різних родів військ та видів Збройних Сил, які можуть стримати зовнішню агресію. Про їх ефективність можна говорити хоча б тому, що українській армії вдалося стримати агресію Росії, нехай і у форматі гібридної війни. Проте ми добре знаємо, що Росія не шкодувала ні озброєння, ні своїх кадрових військовослужбовців як у ролі радників, так і в ролі військових підрозділів, приміром, спецпризначенців ГРУ. Не шкодувала вона і танкістів, артилеристів, а також ресурсів для Донбасу — аби ця зараза розповзлася якомога далі. Але тим не менш, Збройним Силам України вдалося це локалізувати й успішно протистояти сьогодні загрозам.

Думаю, що це найкращий показник реформ, які втілювалися у війську протягом останнього часу.

5476_p_04_img_0003Директор Офісу зв’язку НАТО в Україні пан Олександр Вінніков:
— За два останні роки Збройні Сили України пройшли значний шлях. Було реалізовано декілька значних проектів щодо реформ у Збройних Силах України, зокрема у системі закупівель, харчування, речового забезпечення, палива, автоматизації логістики, військової медицини тощо. Реформи, над якими зараз у Міноборони України працює Проектний офіс реформ, мають підвищити ефективність Збройних Сил, запровадивши найкращі управлінські методики країн НАТО у ключових функціональних підрозділах оборонного відомства. Ці проекти багато в чому допомогли Україні стримувати російську агресію. Втілювати системні реформи допомагає саме Офіс зв’язку НАТО. І ми це робимо двома основними шляхами. По-перше — завдяки команді радників, яка працює з українськими колегами, впроваджуючи комплексний огляд сектору безпеки та оборони України. Цей процес розпочався з прийняття таких важливих документів, як Стратегія національної безпеки, нова Воєнна доктрина. Нещодавно було ухвалено Стратегічний оборонний бюлетень, який є вкрай важливим документом, оскільки це дорожня карта для впровадження тих реформ в Україні, які мають забезпечити повну оперативну сумісність України зі стандартами НАТО до 2020 року.

По-друге, є програма з розбудови спроможностей України, які ми реалізуємо завдяки нашим трастовим фондам. Від початку агресії Росії НАТО створено 6 нових трастових фондів на підтримку України.

На Варшавському саміті прийнято рішення про надання Україні Комплексного пакета допомоги, який, окрім трастових фондів, передбачає надання консультацій, підтримку в проведенні реформ у секторі безпеки й оборони, поліпшення освіти в сфері безпеки тощо.

5476_p_04_img_0002 Директор інформаційно-консалтингової компанії Defence Express Сергій Згурець:
— До початку російського вторгнення було три спроби реформувати Збройні Сили України. Всі вони передбачали повний перехід армії на контракт і створення мобільних збройних сил для розв’язання можливих локальних конфліктів.

Реалізація першої програми почалася 2002 року. У 2005-му з’явилася нова держпрограма реформування і розвитку ЗСУ. Однак 2009 року її зупинили через нестачу коштів. З цієї ж причини досі не виконані три цільові програми переозброєння армії, затверджені 2007-го. Йдеться про будівництво нового корвета для флоту, оснащення армії оперативно-тактичним ракетним комплексом «Сапсан» і постачання до військ новітнього танка «Оплот». Замість нього ще 2005 року до армії почав надходити бюджетний варіант танка Т-64 — БМ «Булат». Ці машини воюють на Донбасі. Хоча, на мою думку, «Булат» уже не зовсім відповідає вимогам часу. Він, наприклад, не дозволяє вести бойові дії в темний час доби.

Третю програму реформування і розвитку ЗСУ до 2017 року затверджено у вересні 2013-го. Нестачу коштів планувалося компенсувати за рахунок реалізації надлишкового військового майна. Результат відомий.

Після початку боїв на Донбасі чисельність Збройних Сил України почала збільшуватися, досягнувши 250 тисяч. Почалися активні поставки озброєння та військової техніки. Фінансування війська помітно зросло. У 2016 році на потреби національної безпеки й оборони було виділено рекордну суму — понад 110 млрд грн (5% ВВП).

5476_p_04_img_0005Спеціальний радник з питань оборони від Великої Британії Філ Джонс:
— Три найбільші досягнення Міністерства оборони України, що відбулися останніми роками, полягають у затвердженні Стратегічного оборонного бюлетня України, впровадженні системи публічних закупівель ProZorro та створенні Консультативної ради з питань оборонної реформи.

Стратегічний оборонний бюлетень чітко визначив, чого має досягнути оборонна реформа. Це перший документ стратегічного рівня, який Україна розробляла у співпраці з міжнародними консультантами. Суть оборонної реформи полягає не лише у побудові армії за світовими стандартами, але й у впровадженні механізмів управління, які забезпечать їх дотримання. Міністерство оборони України було першим органом виконавчої влади, який перейшов на закупівлі через систему ProZorro. Впровадження електронник закупівель, яке відбувалось за підтримки Проектного офісу реформ МОУ та іноземних радників, зробило закупівлі більш прозорими та своєчасними і вже принесло міністерству значну економію. Зараз треба працювати над більшою прозорістю та переходом на стандарти НАТО в процесі прийняття рішень щодо закупівлі озброєнь і техніки. Важливим досягненням Міністерства оборони України також стало створення в серпні цього року Консультативної ради з питань оборонної реформи, до складу якої увійшли чотири іноземні радники стратегічного рівня.

Схожi записи: