«Народний оборонпром»: біда вчить кмітливості

 Вересень 18, 2016

5465_p_17_img_0001Гантраки захищають від стрілецької зброї, осколків мін та снарядів

У початковий етап війни українським військам на Донбасі бракувало техніки. Причому будь-якої: як танків та колісної «броні», так і звичайних вантажівок. Панцирників найбільше бракувало різноманітним добровольчим загонам, бійці яких почасти йшли в атаку чи оборонялися без підтримки штатних авто чи бронетехніки. Не набагато краще було й армійцям. Цю прогалину почали заповнювати волонтери, закуповуючи для потреб АТО транспортні засоби.

Та найбільше здивувала винахідливість різних майстрів як на мирному терені, так і на лінії зіткнення. Тоді в десятках майстерень, на СТО, «непрофільних» заводах та навіть у гаражах закипіла робота: звичайні люди, підприємці, конструктори-аматори й інженери-професіонали почали робити свій внесок у перемогу над окупантами, що «заблукали» в донецькому степу. Так виникло безліч чудернацьких зразків «народного оборонпрому». Звісно, вони швидко стають історією, адже нашій промисловості вдалося добряче відновити парк військової техніки. Але цей досвід не варто класти на архівну полицю, адже він є чудовим прикладом патріотичного підйому в нашій країні й ще може згодитися…

Приміром, узимку 2015-го у Вінниці показали швидку, легку і тиху автівку-саморобку «Пегас» від знаного майстра, автора відомої «Беррі» Юрія Берка та волонтерського клубу Лариси Полулях «Бойова бджілка». Робота над розвідувальним мілітарі-багі в гаражі умільця тривала п’ять місяців. Реалізувати проект фінансово й запчастинами допомагало все місто — від вінницьких підприємств до сусідів пана Юрія. На «Пегас» встановили 2,3-літровий «мерсівський» дизель, а двері зробили підйомними у «ферарівському» стилі. Також конструктор посилив ходову, облаштував приховане освітлення й кріплення для ручного кулемета, гранатомета й протитанкових ракет… Воєнне багі здатне вивезти з поля бою двох поранених у своєрідних бокових кишенях. Після фінальних польових випробувань на околиці села Агрономічне ключі від «Пегаса» отримав боєць 9-го батальйону територіальної оборони Вінниччини, мешканець Жмеринки Олексій із позивним «Бєс». Цікаво, що схожі багі вже давно й успішно використовують із різною метою армії США, Ізраїлю, європейських країн.

Завдяки волонтерам-киянам, котрі переробляли як старенькі авто, так і списані чи справні інкасаторські броньовики, на український Схід поїхало кількадесят «войовничих саморобок». Мешканці столиці спеціально для того здебільшого купували дизельні позашляховики-ветерани. Найпопулярнішими були надійні Land Rover, які вишукували переважно у Великій Британії українці, які там живуть. До основної конструкції креативники приварювали бронеплити, вставляли бронескло і відправляли на передову. А перед тим позбавляли цивільну техніку від зайвих ознак комфорту — внутрішньої обшивки, змінювали кліренс, замість ключа запалення встановлювали кнопку вмикання двигуна — так у бойових умовах простіше та швидше стартувати. Вартість такого переобладнання «в стилі АТО» становила близько 35 тис. гривень.

А інші ентузіасти з Києва обрали для майстрування броньовика дещо скромнішу модель — УАЗ-469, який у народі ще називають «бобиком». Старовинний і суперпростий позашляховик надав магазин «Мілітарист». Спеціалісти позрізали з автівки болгаркою все зайве, а потім придумали схему двошарового бронювання. Закупили найкращу сталь і куленепробивне скло. Як і належить, після складання «Скорпіон», а саме так назвали це патрульно-розвідувальне авто, добряче протестували. Панцирник зблизька обстріляли бронебійними кулями калібру 5,45 мм. Перший шар захисту вони пробивали, а от другий — ні. На «бобик-скорпіон» встановили 12,7 мм кулемет ДШК, установку для запуску ПТКР. Згодом надійшли і відгуки від військових — машина виправдала всі найкращі сподівання. Згодом у район АТО поїхала ще досконаліша версія «народного оборонпрому» з Києва — «Скорпіон-2». За базу йому слугував значно потужніший за «бобика» Nissan Patrol. На нього також встановили кулемет й інші необхідні доповнення. Витрати на переобладнання «Скорпіона-2», на яке пішло десять днів, становили приблизно 40 тис. гривень без урахування вартості старенького «японця».

Геннадій КАРПЮК

Схожi записи: