Як скоротити шлях від курсанта до повітряного аса

 Серпень 1, 2016

5458_p_16_img_0001Відтепер майбутні пілоти опановують бойові літаки вже під час навчання у виші

Сучасний військовий літак — це складний авіаційний комплекс, який коштує десятки мільйонів доларів і здатний виконувати найскладніші завдання за будь-яких умов. Але навіть така дорога машина нічого не варта, якщо нею керує погано підготовлений фахівець.

— Літак — це лише машина, хоча й дуже технологічна і потужна. Зможе вона стати грізною зброєю чи ні — залежить від рівня професійної підготовки пілота, — говорить заступник командувача Повітряних Сил з авіації — начальник авіації Командування ПС ЗС України полковник Андрій Ярецький.

Тривалий час українських військових льотчиків готували за старою радянською програмою. Після закінчення навчального закладу офіцерів-випускників уже з авіаційних частин відряджали до Спеціалізованого центру бойової підготовки, де вони проходили теоретичне перенавчання на бойові типи літаків. А от практичне перенавчання та подальше опанування літака у повному обсязі курсу бойової підготовки молоді пілоти повинні були проходити вже у своїх частинах. Але на це завжди не вистачало коштів.

5458_p_16_img_0002За словами начальника Харківського національного університету Повітряних Сил генерал-майора Андрія Алімпієва, льотний факультет університету перейшов на нові засади льотної підготовки курсантів. Ще 2012 року розроблено Концепцію триступеневої системи льотної підготовки курсантів, яку затвердив командувач Повітряних Сил. Метою Концепції є забезпечення рівня льотної підготовки випускника-льотчика (штурмана), достатнього для льотної експлуатації та бойового застосування літального апарата за призначенням, без додаткової підготовки після випуску.

Передбачене триступеневе опанування курсантами літальних апаратів. Так, перший ступінь передбачає льотну підготовку курсантів 2 курсу на легкомоторних літаках і вертольотах для з’ясування їхньої придатності до подальшого льотного навчання. За його результатами здійснюється розподіл курсантів спеціалізації «льотна експлуатація та бойове застосування літаків» для тактичної та транспортної авіації.

5458_p_16_img_0003Другий ступінь — це льотна підготовка курсантів 3–4 курсів університету на навчально-тренувальних літаках і вертольотах. Льотне навчання здійснюється на літаках Л-39, вертольотах Мі-8, а також на легкомоторних літаках з двома двигунами. На 4 курсі йде вдосконалення техніки пілотування та здобуття початкових умінь з бойового застосування літаків Л-39 (тактична авіація), Ан-26 (транспортна авіація) та вертольота Мі-8. Підготовка проводиться на аеродромах навчальної авіаційної бригади університету, частин Повітряних Сил та армійської авіації. За результатами опанування навчально-тренувального літака здійснюється розподіл курсантів спеціалізації «льотна експлуатація та бойове застосування літаків» для винищувальної та штурмової авіації.

На третьому ступені проводиться льотна підготовка курсантів 5 курсу на бойових літаках на базі Спеціалізованого центру бойової підготовки авіаційних фахівців із залученням інструкторського складу бойових частин, удосконалення рівня льотної підготовки курсантів на транспортному літаку Ан-26 та підготовка в частинах армійської авіації на вертольотах Мі-8 і Мі-24.

Така триступенева система підготовки дозволила забезпечити загальний наліт курсантів, залежно від спеціалізації, від 70 до 230 годин. Окрім того, курсанти виконують складний пілотаж на малих висотах, повітряний бій, літають у складних метеорологічних умовах, мають навички групового польоту та виконують вправи з ураження наземних цілей. Під час самостійних польотів уночі курсанти оволодівають технікою пілотування і навігацією літака в нічних умовах.

Слід зазначити, що на всіх етапах навчання проводиться підготовка курсантів на комплексних тренажерах. До слова, сьогодні у збройних силах провідних країн світу таким заняттям відводиться від 40 до 70 відсотків часу бойової підготовки. Це обумовлено високою ефективністю тренажерів для формування й підтримання навичок володіння зброєю та бойовою технікою, а також для злагодження дій підрозділів.

Важливим моментом є і те, що сьогодні курсанти повною мірою опановують міжнародну авіаційну термінологію ІКАО.

— Загалом, практичну складову теоретичних навчальних занять збільшено до 70%, — говорить генерал-майор Андрій Алімпієв. — Значну увагу приділено загальновійськовій та фізичній підготовці. А при вивченні профорієнтованих навчальних дисциплін обов’язково враховується досвід застосування авіації в зоні проведення АТО.

Так, до курсу тактики родів авіації додано вивчення тактичних прийомів бойового застосування авіації при виконанні бойових завдань з підтримки наземних військ, а також заняття з виживання після аварійного покидання літака під час ведення бойових дій на території, підконтрольній противнику. Під час практичних занять постійно відпрацьовуються такі елементи, як ведення загальновійськового бою, орієнтування на місцевості, маскування, приховане переміщення, здобуття води, їжі, будування укриття від несприятливих умов, надання медичної допомоги, вихід у район евакуації тощо.

Зміни в системі льотної підготовки курсантів уже дали позитивні наслідки. Цього року під час виступу на урочистій церемонії вручення дипломів випускникам Харківського університету Повітряних Сил ім. Івана Кожедуба Президент України Петро Порошенко наголосив: «Сьогоднішній випуск не схожий на попередні — вперше за роки незалежності випускники повністю оволоділи бойовою технікою, пілотуючи вертольоти Мі-8 та Мі-24, літаки-штурмовики Су-25 та винищувачі МіГ-29». Отже, в авіаційні частини прийдуть лейтенанти, які готові до виконання бойових завдань. Звісно, вчорашні випускники — це ще далеко не досвідчені пілоти, але є надія, що з введенням нової системи підготовки шлях від випускника до повітряного аса значно скоротиться.

Андрій ЯЦИК

Схожi записи: