«Район небезпечний. Рішення на виліт приймайте самі»

 Липень 15, 2016

5456_p_13_img_0001Командир вертольота, порадившись з екіпажем, прийняв рішення летіти на передовий край для евакуації нашого пораненого бійця

За плечима цього молодого, скромного військового льотчика вертольота Мі-8 — дві миротворчої місії у 10-й та 15-й ротаціях у складі 56-го окремого вертолітного загону миротворчих сил Місії ООН у Ліберії. Він побував і в сусідньому Кот-д’Івуарі. Але так сталося, що капітану Барнасу, як і багатьом іншим воїнам-миротворцям, нині доводиться відновлювати мир у своїй країні, на Донбасі. До речі, він став наймолодшим серед командирів екіпажів, які виконували завдання в зоні АТО.

…Літо 2014 року. На Сході України точаться активні бойові дії. Окрім броньованої та іншої військової техніки серед наших втрат і авіаційна.

— В Африці часто доводилося виконувати польотні завдання в непростих ситуаціях. Проте коли я сів за штурвал вертольота у зоні проведення АТО, відразу зрозумів — тут усе набагато складніше. У нашому повітрі одразу відчувалася небезпека, — зізнається старший льотчик вертолітної ланки Мі-8 капітан Ігор Барнас.

Уже третій рік поспіль 15 липня у нашій державі відзначатиметься День українських миротворців. Саме цього дня двадцять три роки тому, на прохання генерального секретаря ООН, два літаки з передовою групою 240-го батальйону ЗС України на борту здійснили виліт з дніпропетровського аеродрому в напрямку Боснії. Передова група налічувала 42 військовослужбовця. Після приземлення у місті Сараєво українські миротворці одразу опинилися в епіцентрі бойових дій. Місто й аеродром обстрілювали артилерія та снайпери… Таким був початок історії участі українських підрозділів у міжнародних операціях. З 1992 року понад 42 тисячі українських військовослужбовців взяли участь у 25-ти міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки. Наразі Збройні Сили України беруть участь у 10 міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки у 8 країнах світу і районі Аб’єй.

Країни, які беруть участь у миротворчих операціях ООН, відзначають Міжнародний день миротворців Організації Об’єднаних Націй 29 травня (який встановлено рішенням Генеральної Асамблеї ООН 11 грудня 2002 року на вшанування миротворців усіх країн, які брали участь у миротворчих операціях і миротворчих місіях ООН, та введено в дію Указом Президента України від 30 квітня 2003 року № 374/2003). Окрім того, кожна країна встановила національні дати вшанування героїв-миротворців.

21 травня 2013 року Верховна Рада України одноголосно прийняла Постанову № 292-VII «Про встановлення Дня українських миротворців». Відповідно до цієї постанови, Днем українських миротворців визначено 15 липня, з подальшим відзначенням його на державному рівні для вшанування мужності й звитяги, зразкового виконання службових обов’язків, вірності присязі учасників миротворчих операцій та забезпечення збереження пам’яті славетних героїв-миротворців, які загинули під час виконання обов’язків у складі миротворчого контингенту та миротворчого персоналу.

Перші його вильоти в зоні АТО були з Чугуєва на Довгеньке. Тоді там постійно розташовувалася чергова зміна вертольотів, які за першої потреби вилітали на бойові завдання.

— Це були головним чином задачі з перевезення команд спецпризначенців, засобів захисту для особового складу, води та продовольства, евакуації поранених тощо, — згадує Ігор Барнас. — Зайве казати, що літати під час таких завдань було небезпечно, адже противник уже мав чим гатити по наших повітряних машинах. Тому для зниження шансів противника вцілити в наш борт, ми виконували політ приховано, на гранично малій висоті, з урахуванням рельєфу місцевості. Також постійно змінювали швидкість та напрямок польоту.

Словом, під час АТО наші військові льотчики відпрацювали певну тактику польотів. Хто не маневрує або перевищує відносно безпечну висоту польоту — той ризикує бути знищеним.

— Командир вертольота має постійно контролювати ситуацію та миттєво приймати правильні рішення в разі ускладнення обстановки. Надважливе значення має злагодженість усього екіпажу, — переконаний льотчик. — Наприклад, під час польоту на малій висоті треба «перестрибнути» лісосмугу, за нею ЛЕП, праворуч висота… Тому вертоліт летить ліворуч вниз, або праворуч вгору. Тож кожен член екіпажу має бути особливо уважним щосекунди впродовж усього польоту.

І хоча нині наші льотчики в зоні АТО літають на відповідній відстані від лінії розмежування, їм часто доводиться бувати в епіцентрі бойових дій.

— Нещодавно нам поставили завдання вилетіти до Курахового, населеного пункту неподалік від Донецька, — розповідає авіаційний технік вертольота Мі-8 майор Володимир Затварський, який тривалий час виконує завдання в зоні АТО з командиром екіпажу капітаном Ігорем Барнасом. За його плечима участь у багатьох миротворчих місіях у Ліберії, однієї — у Кот-д’Івуарі, Демократичній республіці Конго.

— Ми мали евакуювати важкопораненого на міні бійця. Прибувши до визначеного пункту, намагалися сісти якнайближче до позицій наших підрозділів, щоб у разі нападу ДРГ, нас було кому підстрахувати.

Коли вертоліт взяли під охорону, до льотчиків вийшов командир тамтешнього підрозділу. Він повідомив, що для евакуації пораненого необхідно дістатися Мар’їнки, бо військовим медикам не вдалося його звідти вивезти.

«Район небезпечний, рішення на виліт приймайте самі», — попередив командир.

— Порадившись з екіпажем, командир вертольота капітан Барнас прийняв рішення летіти за пораненим, — продовжує Володимир Затварський. — На околиці Мар’їнки нас узяв під охорону підрозділ спецпризначенців. Ми швидко переклали пораненого на борт вертольота й успішно завершили евакуацію.

Вадим КОВАЛЬОВ

Схожi записи: