У небі над Волинню тренуються «бомбери»

 Травень 18, 2016

5448_p_04_img_0001Польоти проводяться на літаках типу Су-24М та Л-39 «Альбатрос». Загалом до збору залучено понад 200 військових авіаторів

У Луцьку на базі військового аеродрому триває льотно-методичний збір льотного складу бомбардувальної та розвідувальної авіації Повітряних Сил Збройних Сил України. Керівник зборів — льотчик 1-го класу генерал-майор Олексій Котов.

Пілоти та штурманський склад, які тренуються на Волині, проходять службу у складі однієї з бригад тактичної авіації, яка носить ім’я видатного офіцера-українця періоду Першої світової Петра Франка. Тренуються українські військові авіатори на літаках типу Су-24М та Л-39 «Альбатрос». Загалом до тренувань залучено понад 200 осіб.

Як розповів керівник зборів генерал-майор Олексій Котов, основна мета цього заходу — підготовка льотного складу до самостійних польотів на фронтових бомбардувальниках та літаках-розвідниках у різних умовах та в різний час доби. Передислокація авіаторів зі штатного аеродрому базування та посилені тренування в небі над Волинню мають практичну мету.

— Практичне перебазування на новий аеродром — це також елемент льотної підготовки, — говорить генерал-майор. — За час зборів ми плануємо вдосконалити практичні навички льотного складу щодо виконання бойових завдань із нового аеродрому базування за будь-яких метеорологічних умов удень та вночі. До того ж саме на Волині розташовується авіаційний полігон Повурськ, де ми виконуємо практичні бомбометання. Час польоту до нього з Луцька значно менший, а це — значна економія пального та коштів. Крім того, серед особового складу є двоє молодих пілотів, яких ми поставили на крило під час зборів. Вони пройшли курс навчання на Л-39. Літали з інструктором та виконували вправи на тренажерах, а вже після цього пересіли в кабіни бомбардувальників та здійснили самостійні вильоти. Загалом літаємо багато, а будемо літати ще більше.

Слід зазначити, що претендентів на участь у навчально-методичному зборі серед молодих пілотів було значно більше, втім право навчатися разом із досвідченими асами отримали лише четверо найкращих. Двоє молодих офіцерів упродовж виконання завдань у волинському небі отримали допуск до самостійного керування бойовими літаками.

Один із них — старший лейтенант Вадим Волощук. Два роки тому він закінчив Харківський університет Повітряних Сил. Про свою роботу в повітрі молодий пілот розповідає із захопленням: «Досвід є, адже літав ще курсантом на навчально-бойових літаках типу Л-39. Вже за час офіцерської служби у бригаді здійснив близько 50 вильотів. А загалом в активі їх маю близько 200. Поки що літаю на Л-39. Але моя спеціалізація — серйозна машина, фронтовий бомбардувальник Су-24. На цей тип авіатехніки вчився, то ж у його кабіну і прагну сісти для самостійного керування. Загалом професія пілота бойового літака вимагає надзвичайної зібраності та самоконтролю. Щоби підняти багатотонний бомбардувальник у повітря, пілот має пам’ятати і виконувати сотні операцій та маніпуляцій у кабіні. Тому до польотів готуємось ретельно».

За словами пілота, молодим офіцерам поки що доручають виконувати завдання лише вдень по одній льотній зміні. Більш досвідчені льотчики мають до 4-х змін за тиждень. Але й учорашні випускники вже виконують у небі над полігоном увесь спектр маневрів. Зокрема й бомбове ураження цілей.

Старший лейтенант Вадим Волощук каже, що кожен виліт для молодого пілота — неабияке навантаження. Своєрідний іспит на зрілість. Але коли знаходишся у повітрі, а тобі підкоряється майже 40-тонна машина, сповнюєшся найвищої радості й гордості за свою роботу.

До слова, молоді пілоти запозичають від старших товаришів не лише практичні знання та уміння, але й неписані традиції бойової авіації. За словами старшого лейтенанта, перед вильотом на завдання пілот обов’язково має посидіти на крилі «бомбера». Це приносить удачу. А ще перед вильотом намагаються не говорити про погане. У лексиконі пілотів відсутнє й слово «останній», говорять лише «крайній».

У військовій авіації є сталий вислів про те, що перемога в повітрі кується на землі. І дійсно, для того, щоби пілот вчасно і швидко виконав поставлене завдання, а крилата бойова машина у повітрі була слухняною та безвідмовною, на землі навколо бомбардувальника пораються десятки фахівців наземних аеродромних та інженерних служб.

Керує тими, хто готує «бойових коней» бригади до вильоту, заступник командира ескадрильї з інженерно-авіаційної служби майор Віктор Калішенко.

За словами офіцера, авіапарк бригади дозволяє виконувати весь спектр завдань, визначений для ударної авіації. До того ж Су-24 можуть діяти не лише вдень, але й уночі.

— Недаремно у екіпажів «сушок» є приказка про нічну роботу «бомберів»: «Нас ніхто не бачить, але ми бачимо всіх», — говорить авіаінженер.

Разом із крилатими машинами та пілотами аеродром базування тимчасово змінили і наземні служби. За словами майора Віктора Калішенка, у підготовці кожного літака задіяні не менше 12–13 фахівців різного профілю. Літак потрібно заправити авіагасом та іншими рідинами, перевірити зв’язок та навігаційне обладнання, навісити озброєння у залежності від типу поставленого льотного завдання. Загалом передполітна підготовка бомбардувальника триває щось із півтори години. А міжполітна — до 50 хвилин. Техніки та інженери впорались би і швидше, але потрібно, щоб двигуни витримували відповідний температурний режим. До обслуговування льотної техніки бригади допущені фахівці, які мають класну кваліфікацію майстра, спеціалістів 1-го та 2-го класів тощо.

Для забезпечення пальним льотно-методичного збору авіагас закуплений у кількості, достатній, аби бомбардувальники виконували поставлені завдання навіть із підвісними баками. Із цим проблем немає.

До слова, заступник командира ескадрильї з інженерно-авіаційної служби розвіяв сумніви та занепокоєння щодо віку авіатехніки бригади. Частина бомбардувальників пройшла модернізацію на авіаремонтних підприємствах України. Певну кількість літаків відновили після зняття зі зберігання із продовженням ресурсу використання. «Літають краще за нові», — говорить він.

Серед льотного складу бригади, задіяного у проведенні збору, є учасники бойових дій, учасники АТО та навіть льотчики, які прийшли до війська під час першої хвилі мобілізації. Вони підписали контракт до кінця особливого періоду.

Додамо, що керівництво Повітряних Сил ЗС України здійснює особистий контроль за проведенням цього заходу бойової підготовки льотного складу. Зокрема, 16 травня у Луцьку перебував командувач Повітряних Сил генерал-лейтенант Сергій Дроздов. Під час перебування на аеродромі він особисто поспілкувався із учасниками льотно-методичних зборів та був присутній на постановці завдань льотчикам для виконання льотної зміни.

Генерал-лейтенат Сергій Дроздов зазначив, що цей рік у Збройних Силах України визначений періодом відновлення бойових спроможностей військової авіації України. Отже, будуть докладені зусилля, аби бойова авіація як один зі стовпів війська була спроможна виконати весь спектр поставлених перед нею завдань.

Описати процес тренування пілотів словами важко. Це потрібно бачити! Керовані волею і знаннями досвідчених пілотів багатотонні камуфльовані бомбардувальники легко здіймаються у повітря і зникають у хмарах. Чути лише ревіння двигунів. До слова, місцевість навколо летовища облюбували місцеві мешканці, які призвичаїлись з безпечної відстані споглядати за цим авіаційним шоу. Виконуючи польотні завдання, пілоти Су-24 та Л-39 здійснюють також і фігури вищого пілотажу. А сідаючи, найбільш досвідчені аси бригади виконують так звану «афганську посадку», коли екіпаж при заході на аеродром веде літак на великій висоті в горизонтальному польоті, а потім переводить його в круте пікірування по крутій глісаді, а на висоті в кілька десятків метрів від землі вирівнює машину і приземляється. Цей маневр необхідний для уникнення ураження ракетами з переносних зенітно-ракетних комплексів, що в ході сучасних збройних конфліктів є досить поширеною практикою.

Володимир СКОРОСТЕЦЬКИЙ

Схожi записи: