Воїни дистанційної війни

 Січень 11, 2016

5430_p_05_img_0001Система підготовки майбутніх офіцерів у Житомирському військовому інституті, де готують спеціалістів розвідки, управління і високих технологій, суттєво вирізняється серед інших ВВНЗ

У жовтні 2015 року на розширеному засіданні колегії оборонного відомства Міністр оборони України генерал армії України Степан Полторак вкотре наголосив на необхідності активізації реформування військових ВНЗ відповідно до викликів часу. Газета «Народна армія» уважно слідкує, як активно, а головне — наскільки ефективно реформуються військові навчальні заклади. Сьогодні на наші запитання відповідає начальник Житомирського військового інституту імені С.П. Корольова генерал-майор Юрій Даник

— Юрію Григоровичу, як у Житомирському військовому інституті реалізовуються завдання, поставлені Міністром оборони?

— Говорячи про вдосконалення підготовки майбутніх офіцерів, передусім необхідно зазначити, що наш інститут є досить специфічною установою. Це єдиний в державі багатопрофільний міжвідомчий та міжвидовий вищий військовий навчальний заклад, де готують спеціалістів розвідки, управління і високих технологій. А невід’ємною складовою освітньої є наукова і науково-технічна діяльність з постійним впровадженням у практику всіх доступних вітчизняних і закордонних досягнень у сферах, які є найбільш динамічними у своєму розвитку — це сучасна електроніка, ІТ-технології, робототехніка тощо. І якщо випускники видових вишів (наприклад, сухопутних військ) реалізують набуті навички здебільшого в умовах бойових зіткнень, то наші виконують бойові завдання дистанційно, і не лише під час бойових дій, але й в умовах мирного часу. А результативність таких дій завдяки впровадженню освоєних нових технологій постійно зростає. Відповідно система підготовки майбутніх офіцерів у нашому інституті суттєво вирізняється. Наші курсанти опановують свої спеціальності здебільшого безпосередньо у процесі реальної бойової роботи.

5430_p_01_img_0003— Яка специфіка навчального процесу в Житомирському інституті?

— Особливістю підготовки є безпосередня інтеграція елементів бойової діяльності в навчальний процес. Іншими словами, наші курсанти осягають досвід АТО та проходять підготовку до бойових дій, беручи в них участь та виконуючи бойові завдання у ході навчання. З травня 2014 року в складі сил АТО діє група високотехнологічної підтримки. Крім того, ряд фахівців інституту з 2014 року виконують бойові завдання в режимі навчально-бойового чергування безпосередньо в навчальному закладі. Близько 30 відповідних структур Міноборони та інших відомств щодня отримують від них інформаційні звіти.

Безумовно, кожний офіцер, з якого б ВВНЗ він не випускався, має бути командиром високого рівня. А надто — випускник такого специфічного інституту, як наш. Адже для того, щоб проводити збір інформації з технічних засобів розвідки та її аналітичну обробку, застосовувати автоматизовані системи управління військами та зброєю, комплекси радіоелектронної боротьби, організовувати і здійснювати інформаційну та кібернетичну протидію, захист інформації, необхідно досконало знати правила ведення загальновійськового бою, тактику дій підрозділів і порядок застосування основних видів озброєння. Тому підрозділи курсантів щомісяця виходять на полігон на практичні заняття. Це більше 50 кілометрів маршу з виконанням тактичних завдань на загальному тлі. Тут і організація маршу, засадні й контрзасадні дії, ведення зустрічного бою, саперна підготовка, організація служби на блокпостах, надання медичної допомоги, дії в нічних умовах тощо. Такі заняття допомагають виробити стійкість до стресових ситуацій, здатність приймати рішення та навчитися ефективно діяти в умовах сучасної війни. Як правило, ми домовляємося з десантниками 95-ї бригади та навчального центру ВДВ, які діють за противника. Вони добре навчені воювати, тому створити для курсантів умови, наближені до бойових, цим хлопцям нескладно.

А після відпрацювання загальновійськових питань розпочинаються заняття з спеціальних дисциплін. Курсанти розгортають комплекси, системи та засоби автоматизації управління військами і озброєнням, систем зв’язку і передачі даних, засоби РЕБ, радіоелектронні та безпілотні авіаційні комплекси та системи спеціального призначення. Одночасно працюють засоби інформаційного впливу, відпрацьовуються форми і методи ведення розвідки в кіберпросторі тощо.

Поряд з цим застосовується бойовий досвід, набутий групою високотехнологічної підтримки в зоні АТО. Вже майже 60 відсотків офіцерів інституту виконували там завдання. Це знову-таки специфічні питання бойового застосування високотехнологічних систем і комплексів озброєння і військової техніки, загальновійськові питання їхнього бойового застосування, функціональна та інформаційна взаємодія із загальновійськовими і спеціальними підрозділами та іншими силовими відомствами. Досвід такої роботи оперативно запроваджується в навчальний процес, і курсанти отримують відповідні знання й практичні навички.

Крім власного навчального центру під Житомиром, наші курсанти направляються для участі в навчаннях на Житомирському та Яворівському полігонах, на «Широкий Лан» тощо. Там вони виконують не тільки ті завдання, що передбачені конкретно їхньою спеціальністю, але й багато інших, які можуть виникати в процесі їхньої служби. І це знову додатковий досвід. Частина цих навчань проводяться за участю іноземних інструкторів, і я можу зазначити, що дедалі частіше наші іноземні колеги говорять, що багато чого запозичають і в нас. Представництво інституту в міжнародних навчаннях, активна участь офіцерів та курсантів у євроатлантичних освітніх програмах, обмін досвідом з фахівцями країн-членів Альянсу забезпечують основу для запровадження стандартів НАТО в навчальний процес інституту.

Загалом протягом 2015 року кількість навчань за участю курсантів Житомирського військового інституту така ж, як за період з 2011 по 2013 роки.

Підготовка курсантів Житомирського військового інституту ім. С.П. Корольова здійснюється на трьох факультетах: інформаційних і телекомунікаційних систем, радіоелектронних систем спеціального призначення, геоінформаційних і космічних систем за напрямами:

Напрями                                                                          Спеціальність

Системна інженерія                 Комплекси, системи та засоби автоматизації управління військами і                                                      озброєнням

Радіотехніка                             Радіоелектронні комплекси та системи озброєння

і військової техніки спеціального призначення

Електротехніка

та електротехнології             Електротехнічні системи військового призначення

— Але для постійного вдосконалення навчального процесу необхідне постійне технічне оновлення навчальної бази, сучасне високотехнологічне устаткування?

— Ви маєте рацію. Нині безперервне протиборство відбувається в інформаційному і кіберпросторі, де чиниться вплив не тільки на військові підрозділи, що перебувають на передовій, а на всі збройні сили, на населення країни, на її політичну і економічну ситуацію. І той, хто має перевагу в цих сферах впливу, здобуває перемогу. Без цього війна може стати тривалим конфліктом на виснаження ресурсів — економічних, людських, технічних.

Наші фахівці в межах наукової та науково-технічної діяльності ведуть розробку складних програмно-апаратних комплексів спеціального призначення, здійснюють їхнє випробування та супровід під час впровадження у військах, а також безпосередньо застосовують у зоні АТО з одночасним впровадженням новітніх розробок у навчальний процес. Але якщо ми говоримо про подальше нарощування рівня підготовки наших випускників, мусимо констатувати, що без розвитку сучасних вітчизняних високотехнологічних систем та комплексів технічних видів розвідки, роботизованих засобів, автоматизованих систем управління, радіоелектронної боротьби, інформаційної та кібернетичної безпеки, захисту інформації, розвідувально-ударної та зброї з нетрадиційними принципами дії підготувати Збройні Сили до ведення війн майбутнього буде неможливо. А такі розробки потребують серйозних фінансових витрат та мають суттєві часові обмеження на їхню реалізацію та впровадження через швидкоплинність змін у технологіях. З досвіду провідних країн світу, щоб максимально ефективно використовувати ресурси, необхідно об’єднувати зусилля в межах одного високотехнологічного вищого навчального закладу. Такий підхід убезпечує від дублювання структур зі спорідненими завданнями, сприяє зменшенню загальної чисельності управлінської надбудови вищих навчальних закладів та економії фінансових, кадрових та інших ресурсів. У запровадженні такого підходу ми бачимо велике майбутнє Житомирського військового інституту імені С.П. Корольова.

Роман ТУРОВЕЦЬ

Схожi записи: