86,9 млрд грн, або 3,8% ВВП, — бюджетний запит Міноборони на 2016 рік

 Жовтень 29, 2015

5420_p_01_img_0003Видатки на розвиток ОВТ у наступному році заявлені в сумі 21,7 млрд грн, що вдвічі більше, ніж 2015 року

Коли ворог прийшов на поріг нашого дому, чимало наших підрозділів не могли навіть виїхати з автопарку через брак нових акумуляторів. Морально та фізично застарілі озброєння та військова техніка, низький рівень бойової спроможності війська, багатотисячна армія безквартирних військовослужбовців — це наслідки багаторічного фінансування війська за залишковим принципом.

За останній рік зроблено величезний ривок у всебічному забезпеченні потреб війська.

У цьому році підприємства вітчизняної «оборонки» передали Збройним Силам близько 1 700 нових та модернізованих зразків ОВТ. Військо отримало 33 одиниці бронетехніки, понад 500 одиниць автомобільної техніки. Держава спрямувала на потреби війська рекордний у порівнянні з усіма попередніми роками нашої незалежності фінансовий ресурс.

Про цей фінансовий рік для Збройних Сил та про окремі статті проекту військового бюджету на 2016 рік нашому виданню розповів директор Департаменту фінансів Міністерства оборони України, Заслужений економіст України Іван МАРКО.

— Як ви оцінюєте фінансування потреб війська у 2015 році? Наскільки збільшився цьогорічний оборонний бюджет у порівнянні з 2014 роком за основними статтями видатків?

— Порівняльний аналіз фінансування Збройних Сил у 2014 — 2015 роках свідчить про суттєве збільшення видатків на потреби оборони держави. На 2015 рік на потреби Міноборони (з урахуванням змін) передбачено 52,4 млрд грн, з яких 4,4 мільярда гривень — державні гарантії; 48,0 мільярдів гривень передбачено кошторисом Міністерства оборони. У порівнянні з минулим роком військовий бюджет збільшився на 21,5 мільярда гривень, або у 1,8 раза. На утримання Збройних Сил України передбачено 35,8 млрд грн (75% всіх видатків), на підготовку війська — 2,1 млрд грн (4%), на розвиток озброєння та військової техніки — 10,1 млрд грн (21%).

— З якими проблемними питаннями найчастіше нині звертаються військовослужбовці на «гарячу лінію» Департаменту фінансів Міністерства оборони України?

— «Гаряча лінія» Департаменту фінансів створювалася з метою вивчення проблемних питань фінансового забезпечення військовослужбовців, їхнього оперативного вирішення в конкретних військових частинах, надання роз’яснень учасникам АТО щодо особливостей нарахування грошового забезпечення. Найбільше таких звернень було під час першої та другої хвиль мобілізації.

З метою інформування бійців та їхніх командирів Департаментом фінансів було розроблено спеціальний інформаційний довідник з питань грошового забезпечення військовослужбовців, який багатотисячним накладом був направлений у зону АТО. На офіційному сайті Міністерства оборони розміщена електронна версія цього довідника.

Нині найчастіше до наших фахівців звертаються із проханням роз’яснити, наприклад, особливості нарахування грошового забезпечення за час перебування військовослужбовців, які отримали поранення в зоні АТО та тривалий час знаходяться на лікуванні; порядок виплати винагород за участь в АТО; які виплати належать військовослужбовцю при звільненні з військової служби; які виплати передбачені законом у зв’язку з отриманим пораненням. Кожен з військовослужбовців, який зателефонував на «гарячу лінію», отримує компетентні відповіді та допомогу у вирішенні проблемного питання. За аналізом звернень громадян підготовлений спеціальний довідник із відповідями на найпоширеніші звернення військовослужбовців, який найближчим часом буде розміщено на офіційному сайті Міноборони.

— Чи передбачено в проекті бюджету на 2016 рік збільшення грошового утримання військовослужбовців?

— На виконання вимог Програми діяльності Кабінету Міністрів України та Стратегії сталого розвитку «Україна-2020» у Міністерстві оборони підготовлено проект постанови Кабінету Міністрів України, яким передбачається збільшення посадових окладів та окладів за військовими званнями. На цей час вирішується питання щодо виділення коштів для реалізації зазначеного проекту.

У контексті порушеного питання додам, що Міністерством оборони підготовлено та направлено до Мінсоцполітики пропозиції щодо встановлення розмірів окладів за військовими званнями та посадових окладів військовослужбовців у залежності від розміру мінімальної заробітної плати, що дозволить більш гнучко переглядати розміри грошових виплат військовим, виходячи з економічної ситуації в державі.

Також планується ліквідувати диспропорцію у розмірах грошового забезпечення військовослужбовців різних видів Збройних Сил.

У зв’язку з необхідністю виділення додаткових коштів з державного бюджету на реалізацію зазначених пропозицій зараз ведеться спільна робота з Міністерством фінансів щодо пошуку джерел виділення необхідних коштів.

— Який бюджетний запит подало Міноборони до Кабміну на 2016 рік?

— З огляду на завдання, поставлені перед Збройними Силами щодо захисту держави, її суверенітету, територіальної цілісності й недоторканності, реалізації реформ, визначених Стратегією сталого розвитку «Україна-2020» та програмою діяльності Кабінету Міністрів України, сума бюджетного запиту Міноборони на 2016 рік становить 86,9 млрд грн (3,8% ВВП — 2 262,0 млрд грн), з них 46,5 млрд грн — у межах граничного обсягу видатків, доведеного Мінфіном; 0,8 млрд грн — доходи та видатки спеціального фонду; 39,6 млрд грн — видатки загального фонду, що включені до додаткового бюджетного запиту з необхідним фінансово-економічним обґрунтуванням.

— Які основні статті видатків планується суттєво збільшити?

— По-перше, видатки на розвиток ОВТ у 2016 році заявлені в сумі 21,7 млрд грн, (вдвічі більше, ніж 2015 року) на постачання Збройним Силам 17,4 тисячі нових та модернізованих зразків озброєння і військової техніки, а також здійснення ремонту озброєння — 6,4 тисяч одиниць.

По-друге, на підготовку військ на 2016 рік заявлено 6,4 млрд грн, що втричі більше, ніж 2015 року (2,1 млрд грн). Основними показниками бюджетного запиту є підготовка та злагодження 20 бригад Сухопутних військ, забезпечення 393 льотних екіпажів нальотом до 80 годин на рік та наплавністю кораблів до 40 діб на рік.

По-третє, бюджетний запит на видатки на утримання Збройних Сил становить 58,8 млрд грн, що на 65 відсотків більше, ніж 2015 року (35,8 млрд грн).

На тилове забезпечення необхідно буде 14,2 млрд грн, зокрема для забезпечення харчуванням 147,2 тис. осіб, придбання 278,6 тис. тонн палива та 200,6 тис. комплектів польової форми одягу та обмундирування.

— Які причини проблем зі своєчасним освоєнням коштів, які надходять з державного бюджету на потреби війська?

— Так, існують певні труднощі, пов’язані зі своєчасним використанням виділеного фінансового ресурсу. Їхня причина в більшості випадків — недостатній рівень виробничих потужностей окремих підприємств оборонно-промислового комплексу. Під час проведення ремонту ОВТ часто виникає потреба в закупівлі комплектуючих, які виробляються, наприклад, у РФ або раніше постачалися з підприємств, які розташовані на тимчасово окупованих територіях.

Маю наголосити, що в умовах необхідності економії бюджетних коштів керівництво Міністерства оборони України тримає на особливому контролі питання своєчасного використання коштів.

— Дякую за розмову.

Бесіду вів Дмитро РОМАНЮК

 Р.S. Наша розмова з директором Департаменту фінансів Міністерства оборони України Іваном Марком відбувалася напередодні Дня військового фінансиста, тому Іван Юрійович попросив через газету привітати всіх своїх колег із професійним святом та побажати їм міцного здоров’я, добробуту, міцності духу, нових перемог в ім’я України.

Схожi записи: