Не робіть погоду союзником противника. Як воювати у спеку

 Липень 20, 2015

5405_p_09_img_0001Спека може нашкодити не менше за ворожі обстріли

В Україну прийшла спека і, за прогнозами синоптиків, температурні показники впродовж липня-серпня будуть зростати не раз. Зазвичай у цей період виникає чимало загроз для здоров’я солдатів, які виконують завдання в польових умовах, та значно збільшуються випадки виходу з ладу бойової техніки.

— Дотримання режиму вживання води, правильне харчування й особиста гігієна — три основних правила, що забезпечать ефективність дій військовослужбовців у спекотну погоду, — розповів старший викладач кафедри організації медичного забезпечення Збройних Сил Української військово-медичної академії підполковник медичної служби Едуард Левченко. — За статистикою, в деяких високотехнологічних арміях світу небойові втрати, зокрема через хвороби, вдвічі–втричі вищі, ніж втрати від дій противника.

Тому, поспілкувавшись із фахівцем, ми підготували декілька порад.

Зазвичай для задоволення фізіологічних потреб людині вистачає 2,5–3 л води на добу, а у спеку цей показник зростає. Пити воду треба часто, але небагато, це допоможе зменшити навантаження на серце, судини та нирки.

При фізичному навантажені середньої інтенсивності (риття окопів, маскування території чи техніки, інші роботи, які не пов’язані з дефіцитом часу) на відкритому повітрі солдат втрачає до 4 літрів вологи за добу. Зі зростанням інтенсивності навантажень збільшиться й витрата води організмом. Наприклад, при проведенні маршу з повною викладкою втрата вологи може становити до 6 літрів за добу.

Відомо, що зневоднення небезпечне для організму людини. Втрата 1–1,5 л води викликає відчуття спраги, що є вже дещо запізнілим показником того, що організму потрібна вода. Коли втрата води не відновлюється, тоді погіршується самопочуття, знижується працездатність, порушується водно-сольовий обмін, терморегуляція, може настати перегрівання організму. Втрата води в кількості 15–20% від маси тіла за температури повітря понад 30°С є смертельною, а 25% — є смертельною незалежно від температури. Без води людина може прожити не більше 5–6 діб.

При можливості бажано вживати підсолену та мінеральну лужну воду, кисломолочні напої (знежирене молоко, молочну сироватку), соки, несолодкі відвари ягід та фруктів, зелений чай. А от газованих напоїв бажано уникати, так само, як і надмірного споживання води.

Кожний командир має слідкувати, щоб у підрозділі завжди був запас води, особливо під час виходу на завдання. Виїжджаючи за межі базового табору, необхідно мати пігулки для знезаражування води.

Найбільш розповсюджений спосіб дезінфекції води — кип’ятіння. Він використовується, коли дезінфекційні суміші недоступні. Відверто кажучи, спосіб не найкращий, оскільки немає остаточного захисту проти повторного зараження. Кип’ятіння води упродовж 5–10 хвилин вбиває більшість організмів, які потенційно можуть викликати шлунково-кишкові захворювання. Але в невідкладній ситуації навіть 15 секунд кипіння будуть корисними.

Із препаратів для індивідуального знезараження води найбільш поширені такі засоби, як «Пантоцид» (іноземна версія препарату має назву «Галазон»), «Аквасепт» та «Акватаб». Однієї пігулки, що містить активний хлор, вистачить для обробки фляги води.

Знімаючи з себе одяг, пам’ятайте: під сонцем дуже легко отримати опіки шкіри. З обпеченою спиною ваша бойова ефективність дорівнюватиме нулю.

Перегрівання організму може призвести до порушення його терморегуляції та виникнення теплового удару. В потерпілого з’являються головний біль, спрага, слабкість, пульс прискорюється до 120–140 ударів за хвилину, температура тіла зростає до 40–41°С, шкіра червоніє, спостерігається нудота, блювота, можливі втрата свідомості та навіть смерть. Аби допомогти своєму товаришу, перемістіть його в затінок або прохолодне приміщення, покладіть на спину, розслабте пояс і одяг, підніміть голову, оббризкайте холодною водою, покладіть холодну примочку на голову і груди, дайте понюхати нашатирний спирт і створіть умови для надходження свіжого повітря. Можна дати випити 20 крапель валеріани або корвалолу й запити холодною водою. Не втрачайте час, викличте медика чи доставте постраждалого до санчастини.

Обов’язково дотримуйтеся особистої гігієни. Щонайменше раз на добу мийте ноги, пахви та інші місця сильного потовиділення, аби уникнути попрілості. Якщо не маєте для цього достатньо води — скористайтеся вологими серветками.

Спека й алкоголь — речі несумісні. Алкоголь, як і висока температура, прискорює виведення води з організму. Тому поєднання цих двох факторів — дуже небезпечне для здоров’я.

Фахівці служб озброєння констатують також негативний вплив високих температур навколишнього середовища на стан бойової техніки, зокрема автомобільної та броньованої.

Головна проблема впливу високої температури — зниження потужності двигуна. Через утворення пароповітряних пробок у паливопроводах і паливному насосі виникають перебої в роботі паливної системи. Знижується ефективність роботи системи охолодження двигуна через забруднення радіатора пилом зовні та накипу всередині, як наслідку частого доливання води, що активно випаровується з системи охолодження.

Висока температура повітря також сприяє інтенсивному випаровуванню води з електроліту акумуляторних батарей, а також розрідженню й витіканню пластичного мастила зі скріплень акумулятора. Спека негативно впливає також і на автомобільні шини та інші гумотехнічні вироби.

Запорукою успішного застосування техніки в спекотну погоду є її своєчасне обслуговування. Тому ніколи не нехтуйте правилами, інакше вона може відмовити у найвідповідальніший момент.

Регулярно очищайте від накипу й перевіряйте герметичність системи охолодження, справність і відсутність відкладень на масляному радіаторі та деталях системи вентиляції картера.

Якщо машина експлуатується в умовах сильного пилу, захистіть двигун та інші агрегати. Один із способів — за допомогою чохлів зі щільної тканини закрийте від попадання пилу маслозаливну горловину двигуна, бензиновий насос і розподільник запалювання. Покажчик рівня масла й отвір у картері маховика для перевірки установки запалювання ущільніть за допомогою прокладок з фетру або повсті.

Подбайте про шини. Для цього потрібно правильно використовувати систему централізованого регулювання тиску. Під час руху вентилі блоку шинних кранів і повітряні крани мають бути відкритими. У такий спосіб забезпечується рівномірний тиск у всіх колесах. Вентилі блоку шинних кранів слід закривати лише під час тривалих зупинок.

Щоб сонце не нагрівало кабіну, посильте теплоізоляцію її даху за допомогою повсті або картону, а поверхні сидінь машини закрийте брезентовими чохлами. На автомобілях для перевезення особового складу замість стандартного брезентового тенту в спекотну пору використовуйте складену в декілька шарів маскувальну сітку. В такий спосіб, окрім захисту від прямих сонячних променів, забезпечується ще й хороша вентиляція, а також спостереження.

Регулярно контролюйте рівні води й моторної оливи. Через 350–400 км пробігу автомобілів очищайте від бруду фільтри й відстійники паливної системи.

Наведені поради є досить простими для виконання. А нехтування ними однозначно піде не на користь вашому підрозділу. Тому не робіть погоду союзником противника.

Роман ТУРОВЕЦЬ

Схожi записи: